Bijna elke ondernemer krijgt er helaas een keer mee te maken. Een klant die jouw factuur niet betaalt. Of dit in elk geval niet op tijd doet. Inmiddels is er al even contact geweest en heb je zelfs al de eerste betalingsherinnering de deur uit gestuurd. Toch is de betaling nog altijd niet voldaan. Besef goed dat een keertje wat later betalen kan gebeuren. Er kunnen verschillende redenen zijn waarom het je klant nu niet lukt om op tijd te betalen. Zolang er gecommuniceerd is en je zeker weet dat het geld komt, dan is dit geen probleem. Maar wat als het echt om een wanbetaler gaat? Als alle communicatie verdwijnt en het lijkt alsof je je geld nooit meer zal krijgen? Geen paniek: met behulp van de volgende tips pak jij deze situatie professioneel aan.
-
Weet waar je terecht kunt
Nog voordat je de eerste stappen onderneemt, is het belangrijk om te weten waar je terecht kunt als de betaling echt niet wordt gedaan. Het is sowieso handig om altijd een adresje achter de hand te houden als zelfstandige. Vroeg of laat krijgen we allemaal een keer te maken met wanbetalers en dan is het fijn om alvast een beetje voorbereid te zijn. Wil je een incassobureau inschakelen? Weet dan waar je rekening mee moet houden. Zo zijn er incassobureaus, maar ook incasso advocaten. Incasso advocaten beschikken over meer mogelijkheden om druk op de debiteur te zetten. Zoek uit wat voor jou de beste optie is en weet waar je terecht kunt. Zo ben je goed voorbereid en kun je indien nodig direct stappen ondernemen.
-
Strikt debiteurenbeheer
Ook is het goed om je eigen debiteurenbeheer onder de loep te nemen. Wanneer je zelf niet goed weet wanneer betalingen verricht moeten worden en dus ook niet altijd even snel stappen onderneemt bij wanbetalers, dan zul je merken dat klanten dit doorkrijgen en steeds later zullen zijn met hun betalingen. Daarom is het belangrijk om een strikt debiteurenbeheer te hebben. Besef goed dat dit geld is waar je recht op hebt. Je moet weten wat er in je bedrijf komt en ook wat er weer uit gaat. Dit is nodig om een gezond bedrijf te kunnen runnen.
-
Probeer het altijd eerst zelf op te lossen met de klant
Het is allereerst belangrijk om het zelf op te lossen met de klant. Dat betekent dat je eerst een vriendelijke herinnering stuurt. De kans is immers groot dat de klant het gewoon vergeten is of dat er een andere onschuldige reden is waarom er niet op tijd betaald is. Probeer de communicatie goed te houden. Eventueel zouden jullie zelfs samen een betalingsregeling af kunnen spreken als dat makkelijker is.
Heb je inmiddels al een tweede betalingsherinnering verstuurd en wordt hier nog geen gehoor aan gegeven? Dan wordt het tijd om op een andere manier contact op te nemen met de klant. Doe dit telefonisch om er nog meer druk achter te zetten. Vertel ook wat de eventuele consequenties zijn als er opnieuw niet betaald wordt.
Indien geen van deze pogingen helpen, zit er niets anders op dan deskundige hulp inschakelen.