Een sterk merk bepaalt jouw zichtbaarheid op de markt. Er zijn namelijk erg veel bedrijven en misschien heeft jouw bedrijf wel onwijs veel concurrentie. Dan wil je natuurlijk opvallen bij je doelgroep. Er zijn talloze manieren waarop je je merk nog bekender kunt maken bij jouw doelgroep. Echter worden veel van deze manieren door zoveel bedrijven gebruikt, waardoor je niet meer opvalt. Hoe vergroot je jouw merkbekendheid op een opvallende en unieke manier? Dat delen wij in deze blog.
Merkexposure
Om op te vallen met je merk, moet je op een creatieve manier te werk gaan. Zo kun je kiezen voor een niet-traditionele aanpak, door bijvoorbeeld een bijzondere marketingcampagne te maken. Of laat kentekenplaathouders bedrukken voor de auto’s van jou en je personeel, om zo op te vallen in het verkeer. Het doel van merkexposure is om mensen te verrassen en nieuwsgierig te maken naar jouw bedrijf. Ken je de Ice Bucket Challenge nog? Deze challenge ging wereldwijd viraal en onwijs veel mensen deden hieraan mee, zowel onbekende mensen als celebrities. Dit was om aandacht te vragen voor ALS en dat is dus zeker gelukt. Dit is een perfect voorbeeld van guerilla-marketing, waarbij je een unieke of ludieke actie bedenkt waarmee je aandacht kunt vragen voor een bepaald onderwerp of een bedrijf.
Relatiegeschenken
Hoewel relatiegeschenken zeker niet nieuw zijn en misschien op het eerste gezicht niet per se uniek lijken, is en blijft het zeker een effectieve marketingstrategie. Zo kun je je bedrijf helemaal in de schijnwerpers zetten door unieke relatiegeschenken Maxilia te laten bedrukken en uit te delen. Je kunt ervoor kiezen om erg praktische relatiegeschenken te geven aan klanten, partners of mensen binnen je doelgroep die klant kunnen worden. Nog beter helpt het om een relatiegeschenk te geven die volledig past bij de ontvanger. Geef je iets aan een zakelijke partner die een bepaalde hobby heeft? Speel daarop in en maak het persoonlijk, door iets te geven wat bij die persoon past. Hiermee laat je zien dat je je klanten of partners echt kent. Dit laat een blijvende, positieve indruk bij ze achter waardoor je zeker niet door ze vergeten wordt. Bovendien leidt dit soms ook tot mond-tot-mondreclame, aangezien andere mensen die relatiegeschenken zien en zich afvragen wat het precies is. De ontvanger kan dit uitleggen en daarmee jouw bedrijf en merk aan anderen aanraden.
Influencers inzetten
Tegenwoordig is iedereen online aanwezig en is wordt het begrip ‘influencer’ dagelijks rond je oren geslingerd. Het is dan ten eerste erg slim om zelf als bedrijf ook online aanwezig te zijn op diverse socialmediakanalen. Daarbij kun je bedenken wie je doelgroep is en op welke manier je deze online kunt bereiken. Heb je een product dat geschikt is voor jongeren? Kijk dan of je het kunt regelen dat een influencer die bekend is bij die doelgroep, jouw product promoot. Kies een influencer uit die past bij jouw merk en dezelfde visies en waarden heeft. Naast dat het je doelgroep aanspreekt, zul je op deze manier erg veel nieuwe klanten aantrekken.