/

Zo voorkom je kastekorten in je winkel of horecabedrijf

Het is altijd vervelend. Een kastekort als je aan het eind van de dag de dagomzet controleert en tot de conclusie komt dat er iets niet klopt. Steeds meer mensen betalen met hun betaalpas, telefoon of smartwatch. Dit maakt de kans op fouten al een stuk kleiner. Vergissingen met het teruggeven van wisselgeld komen dan niet meer voor. Maar er zijn nog altijd mensen die graag met cash geld willen betalen. En die mogelijkheid moet er natuurlijk ook zijn, cash is nog altijd een wettig betaalmiddel. Als je deze klanten uitsluit dan kost het je gegarandeerd omzet. Je maakt het jezelf en je personeel een stuk makkelijker als je werkt met een systeem van Eijsink kassa's. Je kunt hiermee gemakkelijk afrekenen en de kans op vergissingen wordt een stuk kleiner.

Altijd je administratie op orde

Oudere ondernemers weten er vast nog over mee te praten. Na een dag werken in de winkel of in het café was je uren bezig met het tellen van de omzet en het verwerken van alle gegevens in de boekhouding. Want die moest op tijd naar de boekhouder of op tijd verwerkt in de aangiftes bij de Belastingdienst als je dat zelf deed. Een tijdrovende klus waar vaak eigenlijk geen tijd voor was. Vandaag de dag gaat dat een stuk makkelijker. Alles is geautomatiseerd en je hoeft in feite alleen nog het cash ontvangen en gewisselde geld te tellen.

Welk kassasysteem is geschikt voor mijn bedrijf?

Je kunt een keuze maken uit verschillende kassa systemen, zoals bijvoorbeeld een POS kassasysteem. Voordat je overgaat tot aanschaf is het belangrijk om je hier goed over te laten informeren. Vaak is het ook mogelijk om een demonstratie te krijgen hoe het systeem precies werkt. Op die manier voorkom je een miskoop en kun je direct met je nieuwe kassasysteem aan de slag. Het is aan te bevelen om dit op te starten op een rustig moment, zoals een maandag of dinsdag. Vanaf donderdag is het vaak drukker in de horeca. Als het om een winkel gaat kun je wellicht zelf bepalen wat een rustig moment is. Dit is ook voor je personeel prettiger, zij kunnen dan zonder tijdsdruk en geërgerde klanten oefenen met een nieuw systeem voordat ze er echt mee aan de slag moeten.

Omzet per medewerker bijhouden

Met een geavanceerd kassasysteem kun je ook eenvoudig per medewerker bijhouden. Zo ontstaan er ook geen discussies over wie de ‘schuldige’ is van een kasverschil. Zeker als er meer mensen tegelijk aan het werk zijn kan dat een probleem zijn. Nu kan een medewerker met een eigen scanner aan de tafel of aan de bar afrekenen. Je kunt je gegevens direct inzien, uitzoeken waar eventueel een fout zit en dit wellicht nog herstellen. Bij het doen van contante betalingen kan het systeem ook direct aangeven hoeveel wisselgeld er teruggegeven moet worden, zodat ook hier de kans op fouten een stuk kleiner wordt.

Vennoot richt zich op de thema's ondernemen en algemene geldtips. Je vindt dus altijd wel inspirerende artikelen op onze site, of je nu ondernemer bent of omdat je bijvoorbeeld wilt besparen op bepaalde uitgaven. Kijk gerust even rond.

Laatste van Blog