Elke webshop krijgt te maken met retouren. Het kan veel werk kosten, maar daarom is het ook des te belangrijker om een efficiënt retourproces op te zetten. Dit werkt zelf natuurlijk fijner, maar is ook belangrijk om klanten tevreden te houden. We gaan je wat tips geven hoe je het verwerken van retouren het makkelijkst voor jezelf kunt maken!
Een duidelijk en toegankelijk retourbeleid
Een goed retourproces begint met een duidelijk en ook toegankelijk retourbeleid. Zorg ervoor dat het voor klanten makkelijk te vinden is hoe ze een product kunnen retourneren en wat de voorwaarden hiervan zijn. Plaats deze informatie duidelijk op de website en vermeld het ook in de bevestigingsmails na een bestelling. Maak het beleid niet te moeilijk, leg stap voor stap uit hoe klanten een product kunnen retourneren, welke voorwaarden er gelden, wat eventuele kosten zijn en wat de verwachte verwerkingstijd is. Een goed retourbeleid zorgt voor minder vragen en voorkomt frustratie.
Automatiseer het retourproces
Een van de meest effectieve manieren om retouren makkelijker te maken is door het proces te automatiseren. Er zijn verschillende tools en software die je hierbij kunnen helpen. Zo zien we bijvoorbeeld steeds meer webshops samenwerken met een online retourportaal. Dit is een handig online platform waar mensen zelf hun retouren op aanmelden. Hier kunnen ze aangeven waarom iets retour gaat en ook meteen een retourlabel aanmaken. Het retourportaal is voor jou handig omdat je meteen inzicht krijgt in wat er aan komt en wat de redenen van retournering zijn, maar ook voor de klant omdat het makkelijk werkt. Daarnaast kan de klant ook in het retourportaal makkelijk terugvinden wat de status van de retour is. Dit voorkomt dat ze de klantenservice contacteren voor een update, wat de druk op de klantenservice zal verminderen.
Zorg voor een efficiënte verwerking
Nadat een retourzending binnenkomt, is het belangrijk om een soepel proces te hebben voor de afhandeling van de retour. Afhankelijk van de grootte van je bedrijf kun je dit zelf doen, laten doen door het magazijnpersoneel of een apart retouren team aanstellen. Zorg dat er een duidelijke manier van werken is en dat de aangewezen persoon goed weet hoe de retour gecontroleerd en verwerkt moet worden. Een gestroomlijnde manier van werken zorgt er zo niet alleen voor dat het product snel weer beschikbaar kan zijn, maar ook dat de retour snel afgehandeld is. Zo kan een ontevreden klant toch weer omgebogen worden naar een tevreden klant.