Zowel een krappe als een ruime arbeidsmarkt biedt uitdagingen voor werkgevers en werknemers. Het kost een werkgever vaak veel tijd om zelf tijdelijke arbeidskrachten te zoeken. Een werknemer vindt niet altijd zelfstandig de baan die bij hem past. Als uitzendbureau speel je in beide gevallen een rol van betekenis.
Kun je zomaar een bemiddelingsbureau beginnen en hoe pak je de start van je bedrijf aan? Lees onderstaande tips om goed voorbereid aan de slag te gaan.
De markt voor uitzendbureaus
De vraag van werkgevers is constant aan verandering onderhevig. Hierdoor zijn werkgevers op zoek naar een flexibele invulling van de arbeidskrachten. Een arbeidsbemiddelingsbureau is daar een oplossing voor. Er is geen sprake van een directe arbeidsovereenkomst tussen de werkgever als opdrachtgever en de werknemer. Het arbeidscontract heeft bovendien een tijdelijk karakter.
In Nederland worden uitzendkrachten voor diverse soorten werkzaamheden ingezet. Wervingsbureaus bemiddelen in de sectoren vervoer, handel, bouw en industrie. De overheid maakt eveneens veel gebruik van deze bureaus voor het werven van tijdelijke medewerkers.
De vereisten om een uitzendbureau te starten
Een uitzendbureau starten is niet ingewikkeld, maar je moet wel aan een aantal voorwaarden voldoen. Pas als je daaraan hebt voldaan, kun je de werkzaamheden uitvoeren.
Voordat je de administratieve procedure start voor je uitzendbureau moet je examen doen van de Stichting Examens Uitzendbranche (SEU). Je laat hierbij zien dat je op de hoogte bent van de wetten en regels van de uitzendbranche en de voorwaarden en communicatie op het gebied van arbeid. Nadat je geslaagd bent, vervolg je het opstarten van je onderneming.
Dit begint natuurlijk met kiezen van een aansprekende bedrijfsnaam. Daarnaast kies je de rechtsvorm waaronder je het bedrijf wilt runnen. Dit is bijvoorbeeld een eenmanszaak of een bv. Als dit duidelijk is, ga je naar de Kamer van Koophandel en vraag je een btw-nummer aan. Tot slot open je een zakelijke bankrekening.
Zelf alle werkzaamheden uitvoeren of deels uitbesteden?
Je belangrijkste doel bij het beginnen van een wervingsbureau is uiteraard dat je kandidaten werft die aan het werk kunnen. Je kracht ligt in het selecteren van mensen met de juiste kennis en ervaring, die passen bij de behoefte van de werkgever. Deze werving vergt veel tijd. Datzelfde geldt voor het bijhouden van een goede administratie.
Als interimbureau neem je de rol van de werkgever voor een deel over. Daarbij ben je verantwoordelijk voor het opstellen van contracten en het uitbetalen van de uitzendkrachten. Deze hele administratie kun je zelf voor je rekening nemen. Een alternatief is om het uit te besteden. Daarvoor is speciale uitzendsoftware verkrijgbaar, zoals van HelloFlex People.
Je wervingsbureau in betrouwbare handen
Of je nu alleen de administratieve taken uitbesteedt of daar ook het juridisch werkgeverschap bij betrekt, een servicepakket neemt je veel werkzaamheden uit handen. Je bent verzekerd van een professionele en zorgvuldige aanpak. Het voordeel daarvan is tweeledig: je bespaart jezelf tijd en je kunt rekenen op juridische en administratieve expertise die aan deze dienstverlening gekoppeld is.