Tips voor succesvolle klantenbinding: Zo bouw je langdurige relaties op

Een bedrijf is niets zonder klanten. Of je nu een lokaal bedrijf of een internationale webshop runt: iedere ondernemer ziet zijn klanten graag meer dan één keer terug. Dit betekent namelijk niet alleen dat ze zeer tevreden zijn over je werk, maar levert ook meer geld meer. Win-win situatie dus. Helaas vinden veel ondernemers het nog steeds lastig om klanten aan zich te binden. Hoe kun je ervoor zorgen dat een klant jouw bedrijf herinnert? En hoe zorg je ervoor dat jouw bedrijf de concurrentie één stap voorblijft? In dit artikel vind je de beste tips voor klantenbinding. Zodat jouw klanten, ook in de toekomst, klanten zullen blijven.

Reclameartikelen

Om ervoor te zorgen dat klanten jouw bedrijf onthouden, is het belangrijk om goede reclame te maken. Dit kun je op meerdere manieren doen. Experimenteer bijvoorbeeld met online reclames op social media, of maak tastbare reclameartikelen in de vorm van visitekaartjes, spanddoeken of flyers. Er zijn hele leuke en nuttige reclameartikelen op de markt vandaag de dag. Je kunt de reclameartikelen namelijk helemaal naar jouw wens ontwerpen. De klant kan deze papieren producten vervolgens gemakkelijk bewaren, waardoor jouw bedrijf zeker niet vergeten wordt.

Maak gebruik van een online nieuwsbrief

Steeds meer bedrijven hebben een online email-lijst. Dit kun je vergelijken met de ouderwetse nieuwsbrief: maar dan online. Je verzamelt de email-adressen van je klanten, en stuurt ze vervolgens (met enige regelmaat) een nieuwsbrief. Hierin kun je nieuwtjes plaatsen, maar ook winacties en kortingen. Door de nieuwsbrief zullen de klanten herinnert worden aan jouw bedrijf, en blijven ze op de hoogte van de laatste ontwikkelingen.

Zorg voor een goede klantenservice

Om ervoor te zorgen dat jouw huidige klanten ook in de toekomst klant blijven, is het belangrijk om ze tevreden te stellen. Persoonlijk contact en een goede klantenservice wordt door veel klanten enorm op prijs gesteld. Zorg er daarom voor dat jouw bedrijf op meerdere manieren te bereiken is. Alleen telefonisch contact is tegenwoordig niet meer voldoende. Je moet ook via email te contacteren zijn, en het liefst ook via chat of Whatsapp. Zorg er tevens voor dat je klanten niet té lang op een antwoord moeten wachten. Lange wachttijden zorgen ervoor dat klanten ongeduldig worden en ergens anders gaan zoeken. Door een snelle reactie en een vriendelijk woord, kun je ervoor zorgen dat klanten een positief gevoel bij jouw bedrijf ontwikkelen. Dit zorgt er niet alleen voor dat ze zelf klant blijven, maar ook dat ze jouw bedrijf aan anderen zullen aanbevelen.

Verras nieuwe en terugkerende klanten met een klein presentje

Wie houdt er nou niet van een leuke verassing? Klanten vinden het heerlijk om in de watten gelegd te worden, en te merken dat hun klandizie wordt gewaardeerd. Veel bedrijven kiezen er daarom voor om nieuwe klanten te verrassen met een cadeau of korting. Maar vergeet ook de terugkerende klanten niet. Zij zijn immers al eerder bij je geweest, en zullen hopelijk nog lang klant blijven. Voor deze trouw verdienen ze toch iets leuks? Het presentje hoeft écht niet groots te zijn. Sommige bedrijven geven een gepersonaliseerd cadeautje of een leuke korting. Bedenk iets wat goed bij jouw bedrijf past. Zo maak je al jouw klanten blij.

Maak alle verwachtingen waar

En dan het allerbelangrijkste: wees een eerlijk en betrouwbaar bedrijf. Klanten komen immers alleen terug wanneer ze de eerste keer tevreden waren over het werk en de verleende service. Om klanten aan jouw bedrijf te binden, is het daarom belangrijk om alle verwachtingen waar te maken. Houdt je aan gemaakte afspraken, vraag een eerlijke prijs voor je werk en wees altijd eerlijk tegen de klant. Zo zorg je ervoor dat jouw bedrijf een goede reputatie opbouwt. Hiermee bindt je niet alleen je huidige klanten aan jouw bedrijf, maar zul je ook meer nieuwe klanten kunnen binnenhalen.

Vennoot richt zich op de thema's ondernemen en algemene geldtips. Je vindt dus altijd wel inspirerende artikelen op onze site, of je nu ondernemer bent of omdat je bijvoorbeeld wilt besparen op bepaalde uitgaven. Kijk gerust even rond.

Laatste van Blog