Een negatief imago op het internet kan grote gevolgen hebben voor zowel individuen als bedrijven. Het kan invloed hebben op het privéleven of op het vinden van werk. Bij bedrijven kan dit gevolgen hebben voor het binnenhalen van nieuwe klanten en het behouden van bestaande klanten. Daarnaast kan het zorgen voor financiële schade, omdat mensen minder snel geneigd zijn om zaken te doen met een bedrijf dat een slechte reputatie heeft. Het is dan ook van groot belang om jouw digitale voetafdruk nauwlettend in de gaten te houden en te zorgen voor een positief online imago.
Wat is jouw digitale voetafdruk?
Jouw online reputatie wordt bepaald door de (zichtbare) digitale voetafdruk. De digitale voetafdruk bestaat gedeeltelijk uit informatie die we achterlaten op het internet, zoals onze online activiteiten en sociale media-accounts. Het is belangrijk om bewust te zijn van wat je deelt op het internet en hoe het kan worden gebruikt door anderen.
Daarnaast kan er informatie op het internet terechtkomen waarin jouw (bedrijfs)naam wordt genoemd. Deze informatie verschijnt vervolgens in de zoekmachine onder jouw (bedrijfs)naam. Het maakt deel uit van jouw digitale voetafdruk waar je geen directe controle over hebt.
Online reputatieschade
Wanneer dergelijke informatie een negatieve lading heeft, is er sprake van online reputatieschade. Denk hierbij aan een negatief artikel of een ongewenste foto.
Soms staan we er niet bij stil of komen we er pas mee in aanraking wanneer er online reputatieschade is ontstaan. Tegenwoordig wordt het steeds belangrijker om te weten hoe jouw online imago eruitziet. Dit is doorgaans de eerste indruk die mensen krijgen wanneer ze jouw naam of bedrijfsnaam googelen. Daarom is het verstandig om regelmatig jouw digitale voetafdruk te controleren, zodat je jouw online aanwezigheid kunt beheren. In het geval dat jouw reputatie beschadigd is, kan dit met online reputatiemanagement worden hersteld.
Online reputatiemanagement
Om te beginnen is het handig om te weten wat online reputatiemanagement precies inhoudt. Deze term verwijst naar een reeks activiteiten die worden ondernomen om een online imago te beschermen of te herstellen. Met diverse technieken kan reputatieschade worden verholpen. Ook bestaan er mogelijkheden om bepaalde informatie juridisch te laten verwijderen.
Er vinden voortdurend ontwikkelingen plaats op het gebied van online reputatiemanagement. Dit omvat onder andere veranderingen in trends, updates in zoekmachines en veranderingen in het zoekgedrag van mensen. In deze branche is snelheid en expertise vereist, twee eigenschappen die Sovix goed beheerst.
Unieke herstelmethode
De reputatiespecialisten van Sovix kunnen per situatie bepalen wat nodig is om reputatieschade te herstellen en het online imago te verbeteren.
Een herstelplan van Sovix wordt voor iedere situatie uniek gemaakt. De onderdelen in het herstelplan zijn opgedeeld in vier fases, welke als volgt zijn definieert:
- Analyseren
- Modificeren
- Autoriseren
- Fixeren
Hoewel de fases gelijk blijven, zijn de specifieke acties per fase verschillend. Dit komt doordat het afhankelijk is van diverse factoren die voor elke situatie anders kunnen zijn.
Met de herstelmethode van Sovix behoort een negatieve reputatie tot het verleden en wordt er gewerkt aan een positief imago dat past bij het heden.