Het vestigen van je (merk)naam is een hele klus. Natuurlijk wil je net zo beroemd worden als Heineken of Philips. Maar daar is wel jarenlang hard werken voor nodig. Als je start als ondernemer is het in de eerste plaats zaak ervoor te zorgen dat zo veel mogelijk potentiële klanten weten dat je er bent en wat je te bieden hebt. Als zij je weten te vinden dan groeit je bedrijf gestaag. Mond tot mond reclame is vaak een heel goede manier om regionale naamsbekendheid op te bouwen. Als dat goed gaat kun je proberen om je werkgebied uit te breiden naar de rest van Nederland en eventueel internationaal. Dat laatste uiteraard alleen als je in Nederland goede zaken doet. Internationaal handel drijven vraagt veel extra kennis en inzet.
Pak de start van je bedrijf goed aan
Het is over het algemeen slim om klein te beginnen met je eigen bedrijf. Natuurlijk droomt iedereen van een mooi kantoor met de bedrijfsnaam in aangelichte letters op de gevel en een strakke inrichting met marmer en design meubilair. Maar misschien is het toch beter om die dromen nog even te laten wachten. Als je start vanuit je eigen woonhuis bespaar je flink op overhead kosten en kun je alles investeren om jouw product groot te laten worden. Als je liever niet je eigen woonadres gebruikt als vestigingsadres voor je bedrijf dan kun je dat eenvoudig omzeilen.
Kies voor een virtueel kantoor
Je kunt gebruik maken van een adres van een virtueel kantoor voor de KvK. Dit adres geef je bij deze instantie door als het vestigingsadres van je bedrijf. Hierdoor zullen officiële instanties zoals de KvK, de Belastingdienst en banken en andere financiële instellingen dit adres gebruiken voor correspondentie. Ook kun je dit adres gebruiken op je website en je briefpapier. Je voorkomt dat klanten je gegevens opzoeken online en vervolgens onaangekondigd en dus meestal ongewenst bij je thuis voor de deur staan. Een discussie met een boze klant voer je liever niet terwijl je kinderen achter je in de gang staan of de buren kunnen meeluisteren.
Kies voor een uitgekiende online marketing strategie
Om je product of dienst goed inde markt te zetten is het belangrijk om de juiste marketing strategie te kiezen. Heb je daar onvoldoende kennis voor in huis, laat je dan adviseren door een marketing deskundige. Je kunt zowel online als offline strategieën toepassen. Dit is mede afhankelijk van de aard van je bedrijf. Een plaatselijke kapsalon heeft meer baat bij het werven van klanten in de directe omgeving. Een leverancier van een nieuw type warmtepomp wil wellicht doorgroeien naar internationale business. Houd altijd goed zicht op de kosten voor marketing, die mogen nooit zo hoog worden dat ze al je winst opslokken.
Creëer een unieke merkidentiteit
Naast een sterke naam en een strategie voor de marketing is het belangrijk om te investeren in een unieke merkidentiteit die je onderscheidt van de concurrentie. Denk aan een herkenbaar logo, kleurenpalet, en visuele stijl die passen bij de kernwaarden van je bedrijf. Deze elementen moeten consequent terugkomen in al je communicatie, van je website en social media tot verpakkingen en promoties. Een goed ontworpen merkidentiteit zorgt ervoor dat klanten jouw bedrijf meteen herkennen en een positieve associatie ontwikkelen met wat je aanbiedt. Door tijd en zorg te steken in een onderscheidend en professioneel uiterlijk, versterk je niet alleen je merk, maar bouw je ook aan langdurige klantloyaliteit.
herkenbaar logo, kleurenpalet, en visuele stijl die passen bij de kernwaarden van je bedrijf.
Deze elementen moeten consequent terugkomen in al je communicatie, van je website en
social media tot verpakkingen en promoties. Een goed ontworpen merkidentiteit zorgt ervoor
dat klanten jouw bedrijf meteen herkennen en een positieve associatie ontwikkelen met wat
je aanbiedt. Door tijd en zorg te steken in een onderscheidend en professioneel uiterlijk,
versterk je niet alleen je merk, maar bouw je ook aan langdurige klantloyaliteit.