De ontwikkelingen zijn in de afgelopen jaren ontzettend hard gegaan. Iets wat ook duidelijk zichtbaar is in de wereld van marketing. Artificial Intelligence heeft veel menselijk werk uit handen genomen en er zijn heel veel marketingkanalen bij gekomen. Kijk maar eens naar de vele socialmediakanalen die je als marketingkanaal in kunt zetten.
Des te opvallender is het dat offline marketing nog steeds populair is. Veel marketeers zien offline marketing nog steeds als een geweldige aanvulling op de marketingmix. In een ideale marketingmix zouden zowel offline als onlinemarketing naar voren moeten komen.
Wil je zelf ook met offline marketing aan de slag? Een van de mogelijkheden die je hiervoor hebt, is direct mail marketing. Dit is een vorm van marketing waarbij je potentiële klanten rechtstreeks via een brief benadert. Bij deze vorm van offline marketing geniet je van meerdere voordelen.
Het is een persoonlijke vorm van marketing
Een bekend nadeel van onlinemarketing is het onpersoonlijke aspect. Online marketing wordt dan ook vaak aan de massa gericht, in plaats van op de persoon. Dat is bij offline marketing – en direct mail marketing in het specifiek – een ander verhaal. Bij deze vorm van marketing schenk je juist persoonlijke aandacht aan je doelgroep.
Dit kun je bovendien vrij eenvoudig doen. Laat flyers drukken, stel een begeleidende brief op en maak de boodschap daarmee nog persoonlijker. Dit vraagt uiteraard wel om tijdsinspanning, maar levert je waarschijnlijk op termijn veel op.
Het is een tastbare vorm van marketing
Online marketing is niet alleen onpersoonlijk, maar ook ontastbaar. Ga je bijvoorbeeld met een mailcampagne aan de slag? Dan kun je in één klap veel mensen bereiken, maar ze krijgen niets tastbaars in handen. Dat is bij offline direct mail marketing een compleet ander verhaal.
Dit is een van de tastbaarste vormen van marketing. De ontvangers krijgen immers een echte brief in hun handen. Ook kun je in deze brief bijvoorbeeld een monster of actiekorting stoppen. Op die manier verhoog je mogelijk de conversie.
Bij offline direct mail marketing krijgt men dus echt iets in handen. Enveloppen bedrukken zorgt ervoor dat de ontvanger direct jouw brief goed gepresenteerd krijgt. De envelop is immers het eerste dat men in zijn of haar handen houdt. Door je bedrijfsnaam en/of logo op deze envelop te drukken, werk je vrij eenvoudig aan de naamsbekendheid van je onderneming.
Je ervaart minder concurrentie
Bij onlinemarketing is de moordende concurrentie een ware uitdaging. Je gaat de strijd met heel veel andere bedrijven en veel andere marketeers aan. Dit maakt het niet makkelijk om de gewenste resultaten te behalen.
Bij offline direct mail marketing heb je hier gelukkig met een stuk minder concurrentie te maken. Dit komt onder meer doordat deze vorm van marketing prijziger is. Ook is niet elk bedrijf praktisch gezien in staat om direct marketing te voeren. Voor jou biedt dit uiteraard veel mogelijkheden en kansen. Besef wel even goed dat offline direct mail marketing met een forse tijd- en geldinvestering gepaard gaat. Als je uiteindelijk de gewenste resultaten boekt, is dat uiteraard niet meer van belang.