Online winkelen wordt elk jaar populairder en tegenwoordig is het aantal mensen dat online producten koopt zelfs groter dan het aantal mensen dat nog naar een fysieke winkel gaat.
In dit artikel bespreken we waarom mensen steeds meer online kopen en welke producten het meest populair zijn.
Waarom online?
Met de opkomst van abonnementen, bezorgdiensten voor boodschappen en bestellingen die de volgende dag worden bezorgd, is het steeds eenvoudiger geworden om online spullen te bestellen. Bovendien is het grote aantal verschillende betaalmethodes, waaronder iDeal, PayPal en Apple Pay, ook een groot voordeel voor consumenten.
Maar welke categorieën zijn mensen nou het meest in geïnteresseerd tijdens het online shoppen?
Kleding
De mode-industrie is enorm groot, zowel online als in de winkel. De meeste online winkels hebben een zeer gemakkelijk retourbeleid waardoor het voor shoppers heel aantrekkelijk is geworden om online kleding te kopen. Als het niet goed zit of toch niet jouw stijl is, kun je het namelijk heel eenvoudig zonder risico terugsturen. Deze industrie is wereldwijd de best verkopende industrie en er worden bijna dagelijks nieuwe trends en kledingstukken uitgebracht.
Elektronica
Elektronica kan best duur zijn en mensen zijn daarom altijd op zoek naar de beste deals voor hun elektronica. In plaats van naar tien verschillende winkels te gaan om de beste prijs te vinden, kun je online alles heel snel vergelijken. In plaats van dat het uren duurt, heb je binnen een paar minuten een lijst met producten met verschillende functies en verschillende prijzen.
Boeken, films en muziek
Entertainment maakt een groot deel uit van onze levens. Films, boeken en muziek horen daar ook bij. Of het nu gaat om het nieuwste boek of een leuke film om ’s avonds met het hele gezin te kijken, mensen geven veel geld uit aan producten uit deze categorie.
Schoonheids- en gezondheidsproducten
Schoonheidsproducten zijn onder vrouwen bijna net zo populair als kleding en de industrie is enorm competitief. Veel merken kiezen er nu zelfs voor om alleen online te verkopen om overheadkosten te verminderen en zo ook goedkopere producten te kunnen aanbieden.
Liever in de fysieke winkel
Ondanks de vele producten die je gewoon vanuit huis kunt bestellen en kunt laten bezorgen, zijn er ook nog altijd producten die consumenten liever zelf in de winkel kopen. Dit zijn vaak producten zoals boodschappen, papierproducten en schoonmaakmiddelen. Kortom, producten die je direct nodig hebt. Online aankopen worden meestal gedaan vanwege het gemak. Spullen zoals schoonmaakmiddelen zijn echter zo belangrijk dat de meeste mensen hier niet op kunnen wachten.
Welke factoren spelen een rol?
Er zijn een aantal factoren die duidelijk een rol spelen in de beslissingen die we maken als het gaat om de aanschaf van producten. Voordelen van producten in een fysieke winkel kopen, zijn dat je ze dan direct hebt en geen verzendkosten hoeft te betalen. Bovendien kun je het product fysiek zien en aanraken voordat je besluit of je tot aankoop wilt overgaan. En dan zij er natuurlijk ook altijd mensen die het leuk vinden om lekker een dagje te gaan winkelen.
Redenen voor online shoppen zijn het gemak, de lagere prijzen, tijd besparing en de mogelijkheid om reviews over verschillende producten te lezen.
Social media is de laatste factor die een grote rol speelt in hoe wij online aankopen doen. Minstens 40% van alle consumenten doet aankopen omdat deze worden aanbevolen op social media zoals Twitter en Facebook. Bedrijven gebruiken dat ook en betalen deze social media-websites veel geld om ervoor te zorgen dat hun advertenties veel worden weergegeven.
Dit zijn allemaal factoren die een rol, kunnen spelen tijdens het doen van aankopen. Maar uiteindelijk is het een persoonlijke keuze. Veel mensen zijn druk of pas klaar met werk als alle winkels al zijn gesloten. Dan is online shoppen natuurlijk een hele uitkomst. Maar voor mensen die de hele dag met kinderen thuis zitten, kan het een leuk uitje zijn om even naar de supermarkt te gaan.
Het internet heeft de manier waarop we aankopen doen enorm veranderd. Er zijn steeds meer nieuwe technologieën beschikbaar die door de e-commerce industrie kunnen worden gebruikt. De meeste winkels die je aan de winkelstraat ziet, hebben bijvoorbeeld ook een app die je kunt downloaden waar je speciale kortingen krijgt die je in de winkel of op de gewone website niet hebt.